Schrijfacties

groetenlijst_web_92908

Schrijven is het oudste actiemiddel van Amnesty International.

“De  pen is machtiger dan het zwaard”

Amnesty International is bekend geworden met haar schrijfacties voor politieke en gewetensgevangenen. Alhoewel Amnesty inmiddels ook andere, modernere actievormen kent is het schrijven van brieven nog steeds een beproefd actiemiddel. Onze werkgroep kent dit in de vorm van een schrijfabonnement.

We zetten het schrijfabonnement graag in voor het bereiken van een belangrijke doelstelling: vrijlating van of strafvermindering voor mensen die onterecht gearresteerd zijn of vastzitten enkel en alleen omdat ze opkwamen voor hun mensenrechten. Het gaat dan bijvoorbeeld over vrijheid van meningsuiting en godsdienst en over economische, sociale of culturele rechten. Ook kan het gaan om een opgelegde doodstraf om te zetten in een gevangenisstraf, want Amnesty is tegen de doodstraf, onder alle omstandigheden.

Het schrijfabonnement

Wat houdt een schrijfabonnement in?

1. Acht maanden per jaar krijgt u van ons – afhankelijk van het soort abonnement dat u kiest – een, twee of drie ‘cases’ in de vorm van brieven aangeboden. De brieven zijn kant-en-klaar en gericht aan bevoegde autoriteiten. U hoeft ze alleen maar te voorzien van uw handtekening en te versturen. Handmatig overschrijven mag natuurlijk ook. Van ons ontvangt u de enveloppen met de benodigde porti.

1. Daarnaast ontvangt u in het kader van de actie Write for Rights een schijfpakket bestaande uit tien brieven en kaarten. Zie hieronder voor uitleg over deze actie.

Wat kost een schrijfabonnement?
De kosten van een schrijfabonnement bedragen:

8 x per jaar 1 brief    : € 19,00
8x per jaar 2 brieven: € 28,50
8x per jaar 3 brieven: € 36,00

Het schrijfpakket voor de Write for Rightsactie rond 10 december maakt ook deel uit van het abonnement. Attentie: verzendt u de brieven en kaarten voor deze actie zelf? Dan zijn de kosten voor porti voor u. Levert u de brieven en kaarten bij ons in dan zijn de kosten voor de porti voor onze rekening.

Inlichtingen

Lijkt het u wat om mee te doen en wilt u een abonnement? Neem dan contact op met mevrouw  Gineke Oosterhuis, tel. 0527-697507. Zij staat u graag te woord.

Wat is de actie Write for Rights?

De wereldwijde actie Write for Rights staat open voor iedereen. Deze actie is elk jaar rond 10  december, de Dag van de Rechten van de Mens, en bestaat uit een keuzepakket van tien brieven en kaarten.

Het is de bedoeling de brieven van uw keus met de hand over te schrijven. U kunt dat thuis doen in een periode van drie weken. Op 10 december (behalve als deze dag op een zondag valt) kunt u ook in de bibliotheek in Emmeloord schrijven.

De geschreven brieven en kaarten kunt u bij ons inleveren.

Vulpen