Op 21 juli voerden wij tijdens het OORD festival actie voor de Chinese advocaat Wang Quanzhang, die in augustus 2015 is opgepakt door de politie in een grote klopjacht op mensenrechtenadvocaten en activisten. Dit gebeurde nadat meer dan honderd advocaten een verklaring ondertekenden waarin ze de verdwijning van mensenrechtenadvocaat Wang Yu veroordeelden. Wang Quanzhang is de enige van hen die nog in afwachting is van zijn rechtszaak. Bovendien mag hij geen bezoek van familie en advocaten ontvangen en loopt hij het risico gemarteld te worden.

Het was de Chinese autoriteiten een doorn in het oog dat Wang Quanzhang de rechten verdedigde van leden van de Falun Gong, een spirituele beweging die in China wordt onderdrukt. Ook kwam hij op voor activisten die corruptie willen tegengaan en meer openheid van de regering vragen. Amnesty beschouwt hem als gewetensgevangene. Andere advocaten die tijdens de klopjacht in 2015 werden opgepakt, zeiden dat ze tijdens de detentie bedwelmd waren en werden mishandeld. Daarom is er gegronde reden dat Wang het risico loopt gemarteld te worden.

In de petitie uitten wij onze zorg en vroegen wij om zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating, om toegang tot familie en advocaten en om bescherming tegen mishandeling. Onze actie heeft 135 handtekeningen opgeleverd. Het was een mooie dag, er was volop aanloop aan de kraam en we hebben informatie aan passanten kunnen geven.  Op naar de volgende actie. Dat zal tijdens de kerstmarkt zijn.