Collecte 2020

Zonder voldoende geldelijke middelen – hoe zuinig we ook zijn – lukt het jammer genoeg niet ons mensenrechtenwerk te doen. In de week van 8-14 maart is daarom de jaarlijkse landelijke collecte gehouden. Voor de Noordoostpolder hield dat in dat 41 collectanten op stap gingen om inwoners een bijdrage te vragen. Vanaf deze plaats: gevers, hartelijk dank. Uw bijdrage maakt het mogelijk betekenis te geven aan de strijd voor de mensenrechten. Die is nog steeds erg noodzakelijk.

De opbrengst van de collecte is geteld, het geld gestort en de bedankkaartjes voor de collectanten zijn rondgebracht. De opbrengst dit jaar  bedraagt € 2.996,79. Voor het eerst konden mensen hun bijdrage ook via het scannen van een QR-code overmaken. Daarvan is voor € 101,83 gebruik gemaakt.

Er is ongeveer 900 euro minder opgehaald dan vorig jaar. Voor een belangrijk deel is de verklaring:  midden in de collecteweek kregen we van ‘Amsterdam’ te horen dat de collecte vanwege het uitbreken van de corona-epidemie per direct afgebroken diende te worden. Een terecht besluit, waar we zonder meer achter stonden en dat we hebben uitgevoerd, maar wel een met consequenties. Het betekende namelijk dat woensdagavond feitelijk de laatste avond was dat kon worden ‘gelopen’. Heel jammer, maar de gezondheid van zowel onze collectanten als die van onze inwoners stond op de eerste plaats. Dan maar wat minder opbrengst.

Deze crisis gaat ook Noordoostpolder niet voorbij. Niet qua ziekte en niet qua economische, sociale en praktische gevolgen. Vanaf deze plaats wens ik dan ook alle inwoners heel veel sterkte toe met het omgaan van de gevolgen van de crisis, maar vooral gezondheid.

Egbert de Vos, voorzitter werkgroep Amnesty Noordoostpolder