Amnesty op Pieperfestival 2019

Dit jaar kon u op het Pieperfestival bij onze kraam in de Lange Nering in Emmeloord een handtekening zetten voor de Eritrese Ciham Ali Ahmed. Op 8 december 2012 werd zij opgepakt toen ze Eritrea probeerde te verlaten zonder toestemming van de overheid. Ze was toen 15 jaar oud. Onze petitie roept de Eritrese autoriteiten op om de verblijfplaats van Ciham Ali Ahmed bekend te maken en haar onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. In totaal hebben wij 143 handtekeningen op kunnen halen. Daarnaast heeft 1 persoon zich aangemeld voor een schrijfabonnement. Wij zijn blij met dit resultaat en de gesprekken die we hebben gehad. Vooral jongeren hebben we kunnen informeren over het werk van Amnesty.

Vluchten voor de dienstplicht

Iedere inwoner van Eritrea van tussen de 18 en 50 jaar moet in dienst. Officieel voor 18 maanden. In  de praktijk moeten mensen echter jaren en soms zelfs tientallen jaren zwaar werk verrichten. Kinderen onder de 18 jaar krijgen militaire training. Daarom proberen veel mensen het land te ontvluchten, vooral  jongeren zoals Ciham.

Vader is mikpunt

Normaal gesproken zou Ciham een celstraf van 6 maanden hebben gekregen voor haar vluchtpoging. Waarschijnlijk zit ze echter nu nog altijd vast omdat de autoriteiten haar vader willen straffen. Hij is voormalig minister van Informatie in Eritrea en is zelf het land ontvlucht. De Eritrese regering verdenkt hem ervan dat hij in 2013 een groep militairen steunde die een staatsgreep wilde plegen.