Amnesty op Oord 2019

Ook dit jaar, op zaterdag 6 juli, stonden we weer met een actie op Oord. Ditmaal voor de Zaterdagmoeders van Istanboel. Zij demonstreerden sinds jaren op het Galatasarayplein vanwege de “verdwijningen” van hun (volwassen) kinderen en geliefden in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. In 2011 heeft de toenmalige (en nog steeds huidige) president Erdoğan toegezegd hier onderzoek naar te laten doen. Dat is niet gebeurd. Vorig jaar augustus zijn deze moeders van het plein verbannen naar een smal straatje. Dat ging met geweld en waterkanonnen gepaard.

De moeders vragen nu het recht terug om op het plein te demonstreren. Met onze actie kon publiek een petitie aan president Erdoğan tekenen om deze eis kracht bij te zetten. Er zijn 134 handtekeningen gezet.

Wij danken de ondertekenaars voor de support voor deze vrouwen in hun strijd voor informatie over en onderzoek naar de verblijfplaats van hun dierbaren en in hun eis voor gerechtigheid.