Actie kerstmarkt 2019

We hebben het weer achter de rug: de kerstmarkt. Het was net even anders dan anders: nu op vrijdag van 2 uur ’s middags tot 9 uur ’s avonds in plaats van op zaterdag van 11 uur ‘s ochtends tot 5 uur ’s middags. Het was gezellig en vanwege het goede weer en natuurlijk de koopavond waren er doorlopend mensen in de Lange Nering. De organisatie zal de kerstmarkt daarom volgend jaar waarschijnlijk weer op vrijdag houden.

We voerden een handtekeningenactie waarin aandacht werd gevraagd voor de situatie waarin Nasu Abdulaziz uit Lagos, Nigeria, terecht kwam: zijn huis (en huizen van 30.000 anderen)  werd gesloopt op bevel van de overheid zonder dat daar enige vorm van compensatie tegenover stond. Daarbij waren zelfs doden gevallen.

Onze petitie was gericht aan Nigeriaanse autoriteiten met het verzoek om deze gebeurtenis te onderzoeken en iedereen waarvan het huis werd gesloopt te herhuisvesten en volledig te compenseren.

Wat heeft onze actie deze keer opgebracht?  Wel: 203 handtekeningen. Daarnaast is voor € 70,00 aan promotiemateriaal zoals (wens)kaarten en kaarsen verkocht. Een resultaat waarmee we heel tevreden zijn.

H.E. Babajide Olusola Sanwo-Olu

Governor of Lagos State

Governor’s Office

Ikeja

Lagos State

Nigeria

Dear Sir,

Nasu Abdulaziz was 23 when men with guns and bulldozers descended without warning on his community of Otodo Gbame, Lagos. Homes were burned down, families were shot at, tear gas was used and livelihoods were destroyed. Nine people are believed to have been killed, another 15 are still missing and 30,000 have been left homeless.

I urge you to ensure a full investigation into the forced eviction of Nasu’s community. Please also make sure that everyone is resettled and given full compensation.